Algemene voorwaarden

Lekkageservice van Gerven B.V.
Goudenrijderhof 34 A
5551 VJ Valkenswaard
Inschrijfnummer K.v.K.: 17107289
Download onze algemene voorwaarden als PDF

Datum: 2 oktober 2024

 Artikel 1: Toepasselijkheid – definities

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze overeenkomsten van opdracht, (bijbehorende) verkoop en verhuur die wij met u sluiten.
  2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.
  3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
  4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten, na- of deelbestellingen.
  5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke opdrachtgevers, kopers en huurders als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een bepaling een afwijking of aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit betekent dat u alleen een “consument” bent als u privé zaken doet met ons.
  6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
    a – aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
    b – schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
    c – documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of te verstrekken adviezen, berekeningen, (bouw-)tekeningen, rapporten e.d.;
    d – informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
    e – opdracht: een opdracht voor onze werkzaamheden en dienstverlening op het gebied van lekdetectie en onze bijbehorende en aanverwante werkzaamheden en diensten. Bijvoorbeeld een bouwkundig onderzoek, een destructief onderzoek, schadeherstel of onze dienstverlening op het gebied van droogtechniek;
    f – lekkage: bijvoorbeeld een lekkage in de waterleiding, in uw afvoer, in uw cv-installatie of cv-ketel, een gaslek, een dak lekkage, kelderlekkage, kozijnlekkage etc.;
    g – lekdetectie: een onderzoek naar een lekkage in uw pand zonder hak- of breekwerkzaamheden, bijvoorbeeld via infrarood techniek;
    h – lekdetectie zwembad: een onderzoek als bedoeld in sub f, maar dan met betrekking tot uw zwembad;
    i – destructief onderzoek: dit is een onderzoek naar de lekkage waarbij het niet mogelijk is om zonder hak- en breekwerkzaamheden de oorzaak van de lekkage vast te stellen;
    j – bouwkundig onderzoek: dit is een onderzoek naar lekkage die veroorzaakt wordt door van buiten komende oorzaken, bijvoorbeeld problemen met uw dak, kelder of gevel;
    k – schadeherstel: onze werkzaamheden op het gebied van het herstellen van de oorzaak en de gevolgschade van de lekkage;
    l – droogtechniek: dit betreft het inzetten van specialistische droogapparatuur voor het drogen van uw pand na een lekkage of bij bouwwerkzaamheden;
    m – object: uw pand, uw zwembad, de installatie e.d. waarin of waarop de opdracht betrekking heeft;
    n – zaken: dit betreft zowel de materialen, onderdelen e.d. die wij bij de uitvoering van de opdracht gebruiken en aan u leveren als de aan u verhuurde droogapparatuur.

 

Artikel 2: Aanbod – opname

  1. Wij baseren ons aanbod op de prijzen, tarieven, kosten e.d. die gelden ten tijde van het aanbod, zoals kosten van benodigde zaken en tarieven van in te schakelen derden. Tenzij wij anders vermelden, heeft ons aanbod daarbij een geldigheidstermijn van 4 weken. Dit betekent dat wij binnen deze termijn de in het aanbod vermelde prijzen, tarieven en kosten kunnen handhaven. Na deze termijn mogen wij eventuele stijgingen van deze prijzen, tarieven en kosten aan u doorberekenen met als peildatum de datum van ons aanbod.
  2. Vermelden wij geen geldigheidstermijn in ons aanbod? Dan betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog herroepen.
  3. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden prestatie en zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs of vergoeding.
  4. Wij baseren ons aanbod op de door u verstrekte informatie. Wanneer deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
  5. Ons aanbod en onze prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe opdrachten of nabestellingen.
  6. Aan u getoonde of verstrekte monsters en modellen van zaken, specificaties en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
  7. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen. Wij informeren u dan op voorhand.
  8. Let wel:
    a – een aanbod voor onze werkzaamheden omvat nooit het separaat afpersen van leidingwerk. Wanneer afperswerkzaamheden noodzakelijk zijn om de lekkage op te kunnen sporen dient hiervoor afzonderlijk een vervolgafspraak te worden ingepland. Deze kosten zijn niet inbegrepen bij het lekdetectie onderzoek. Wel geven wij u op voorhand een inschatting van de hiermee gemoeide kosten en wij plannen de vervolgafspraak in na uw schriftelijk akkoord.
    b – schadeherstel en onze werkzaamheden op het gebied van lekdetectie (lekdetectie, lekdetectie zwembad, destructief onderzoek en bouwkundig onderzoek) zijn verschillende expertises en afdelingen binnen onze onderneming. Dit betekent onder meer dat wij ten tijde van voornoemde werkzaamheden op het gebied van lekdetectie nog geen opname doen voor eventuele herstelwerkzaamheden en deze ook niet worden uitgevoerd door onze meettechnici. Dergelijke schadeherstelwerkzaamheden zijn dus nooit inbegrepen in ons aanbod voor de werkzaamheden op het gebied van lekdetectie.
  9. Voordat wij aan u een aanbod kunnen doen voor schadeherstelwerkzaamheden maken wij met u een afspraak voor het ter plaatse opnemen van de schade. Deze opname wordt uitgevoerd door een medewerker van onze afdeling schadeherstel, waarbij de geconstateerde schade met u wordt besproken. Aan deze opname zijn kosten verbonden die wij op voorhand met u bespreken. Stemt u in met de opname? Dan stemt u ook in met de kosten van deze opname. Dit laatste is ook het geval als u niet uitdrukkelijk uw akkoord geeft, maar wel akkoord gaat met het inplannen van een afspraak voor de opname. Na de opname ontvangt u van ons een aanbod voor de herstelwerkzaamheden waarin wij voornoemde opnamekosten meenemen. Wilt u geen gebruik maken van ons aanbod voor de herstelwerkzaamheden? Dan blijft u de opnamekosten verschuldigd en brengen wij deze afzonderlijk bij u in rekening.

 

Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod schriftelijk heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door per e-mail uw akkoord te geven op onze offerte. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.
  2. Wij zijn pas gebonden aan:
    a – een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
    b – ondelinge afspraken;
    c – aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
    nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.
  3. Let wel:
    a – wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat wij alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het door u geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u overeenkomen. In dit kader adviseren wij u ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen of twijfelt u of iets al dan niet inbegrepen is in dit aanbod? Neem dan contact met ons op. Dit kan onjuiste verwachtingen en/of mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen;
    b – wij plannen afspraken voor het uitvoeren van onze werkzaamheden pas in, nadat wij uw schriftelijke akkoord op ons aanbod hiervoor hebben ontvangen. Dit betekent dat in het aanbod vermelde termijnen ook pas starten op het moment dat wij uw akkoord hebben ontvangen. De afspraak is bovendien pas definitief nadat u hiervoor van ons een afspraakbevestiging heeft ontvangen.

Artikel 4: Vergoeding – prijzen, tarieven

  1. Tenzij wij anders overeenkomen:
    a – vermelden wij de in ons aanbod en in onze prijs- of tarieflijst opgenomen prijzen en tarieven zowel inclusief als exclusief BTW;
    b – berekenen wij bij vervolgonderzoeken of destructief onderzoek de kosten aan u door op basis van kilometerkosten (gereden kilometers vanaf ons pand tot uw locatie), reisuren (vanaf ons pand tot uw locatie), kosten voor onze bedrijfswagen, arbeidsuren met een minimum van 1 uur, rapportkosten en – indien van toepassing – parkeerkosten. In geval van een droogtraject worden de transportkosten van de droogapparatuur tevens aan u doorberekend, naast de hierboven genoemde kosten. Wij geven u op voorhand per e-mail een indicatie van deze kosten. Na ontvangst van uw schriftelijk akkoord wordt een afspraak ingepland;
    c – werken wij bij lekdetectie, lekdetectie zwembad en bouwkundig onderzoek met een minimale vergoeding. Dit betekent dat wij u altijd minimaal de in ons aanbod vermelde uren tegen het overeengekomen tarief in rekening brengen ook als ons onderzoek minder tijd in beslag blijkt te nemen dan voornoemde uren. Echter, als ons onderzoek meer tijd in beslag neemt dan de in ons aanbod vermelde uren, mogen wij het hiermee gemoeide meerwerk wel afzonderlijk aan u doorberekenen tegen het overeengekomen uurtarief, zoals vermeld in onze offerte;
    d – zijn bij onze werkzaamheden op het gebied van lekdetectie, lekdetectie zwembad en bouwkundig onderzoek de (kosten van) onze meetrapporten inbegrepen. De rapportkosten brengen wij u wel afzonderlijk in rekening bij eventuele vervolgonderzoeken en/of bij een destructief onderzoek;
    e – brengen wij bij schadeherstel en bij destructief onderzoek eventuele afdekkosten (kosten voor het afdekken van bijvoorbeeld uw interieur ter voorkoming van beschadigingen), hak- en breekkosten, kosten voor het afvoeren van puin e.d. en kosten voor de benodigde zaken (= benodigde zaken die wij niet al in ons aanbod vermeldden) afzonderlijk bij u in rekening.
    f – gelden de in ons aanbod vermelde tarieven per adres. Wanneer wij op meerdere adressen een onderzoek moeten uitvoeren, dient u per adres een opdracht te verstrekken tegen de in ons aanbod vermelde kosten en tarieven.
  2. Tenzij wij met u voor een opdracht een vaste vergoeding (aanneemsom, all-in prijs) overeenkomen, berekenen wij de vergoeding voor onze werkzaamheden op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen of ons gebruikelijke uurtarief. Bij meningsverschillen over de bestede of de in rekening gebrachte uren is onze urenregistratie bindend, behoudens uw tegenbewijs.
  3. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben ingeschat, mogen wij een overeengekomen vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen vergoeding.
  4. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen zijn: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) van 07.30 uur tot 16.00 uur.
  5. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen en tarieven hieraan aanpassen. (Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde zaken of wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
  6. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.

Artikel 5: Inschakelen van derden

Wij mogen werkzaamheden en leveringen door derden laten verrichten.

Artikel 6: Verplichtingen – informatie

  1. U zorgt ervoor dat u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt. Tenzij wij anders overeenkomen, verstrekt u bij de opdracht minimaal de volgende informatie aan ons:
    a – de adresgegevens met betrekking tot het object;
    b – uw volledige (bedrijfs-)naam en adresgegevens, uw telefoonnummer, uw e-mailadres, een eventueel afwijkend e-mailadres waarop uw factuur wilt ontvangen en uw opdrachtnummer of ander kenmerk dat wij op de factuur moeten vermelden. Wij gebruiken deze gegevens voor onze factuur en ons meetrapport. Let wel: wij kunnen deze informatie naderhand niet meer aanpassen in ons systeem;
    c – de volledige (bedrijfs-)naam, adresgegevens, het telefoonnummer en het e-mailadres van de bewoner of eigenaar van het object als u niet zelf de bewoner of eigenaar bent. Zijn er meerdere bewoners of eigenaren betrokken (moeten wij bijvoorbeeld ook een naastgelegen woning onderzoeken in verband met gevolgschade)? Dan stelt u een contactpersoon aan die de gemaakte afspraken coördineert met alle betrokken bewoners of eigenaren.
  2. Verder zorgt u ervoor dat:
    a – u ons voor aanvang van de werkzaamheden informeert over de ligging van relevante kabels, leidingen e.d.;
    b – door u verstrekte gegevensdragers, bestanden e.d. vrij zijn van virussen en defecten;
    c – wij op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot het object;
    d – u – of een door u gemachtigde (volwassen) tekeningsbevoegde persoon – bij het object aanwezig is om na afloop van onze werkzaamheden onze werkbon, een ander opleverdocument en/of een akte van cessie voor de verzekeraar te ondertekenen;
    e – wij onze bedrijfswagen (inclusief onze gereedschappen, materialen e.d.) veilig en verantwoord kunnen parkeren bij het object. Als bij aanvang van de werkzaamheden blijkt dat dit niet mogelijk is, plannen wij een nieuwe afspraak in. De voor de oorspronkelijke afspraak overeengekomen vergoeding en de hiervoor gemaakte kosten (zoals reiskosten en reistijd) blijft u aan ons verschuldigd;
    f – het object in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen verrichten en voortzetten. Dit betekent bijvoorbeeld dat door ons te betreden ruimtes vrij begaanbaar en schoon zijn;
    g – door u ingeschakelde derden of (andere) in of bij het object aanwezige personen of huisdieren ons niet belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van onze overeenkomst;
    h – wij tijdig gelegenheid krijgen voor de aanvoer, opslag of afvoer van materialen en hulpmiddelen;
    i – wij in of bij het object kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
    j – wij onze werkzaamheden te allen tijde veilig kunnen uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de hoogte waarop wij onze werkzaamheden moeten uitvoeren, waardoor voorzieningen zoals een steiger, een hoogwerker of val- en/of klimbeveiliging nodig zijn. Wij kunnen ons in alle redelijkheid alleen ter plaatse een beeld vormen van de omstandigheden en eventuele noodzakelijke voorzieningen. Hiervoor bieden wij aan u de mogelijkheid door ons een vooronderzoek te laten uitvoeren op locatie. De kosten van dit vooronderzoek zijn voor uw rekening. Gaat u niet akkoord met dit vooronderzoek en blijkt bij de start van onze werkzaamheden dat wij onze werkzaamheden niet op een veilige wijze kunnen uitvoeren? Dan behouden wij ons in alle redelijkheid voor de overeengekomen werkzaamheden niet uit te voeren. Dit laat onverlet uw verplichting tot betaling van de voor de werkzaamheden overeengekomen vergoeding. Als wij onze werkzaamheden niet, niet veilig of niet volledig kunnen uitvoeren door weer- of andere omstandigheden die niet aan u te wijten zijn, maken wij met u een nieuwe afspraak. Wij brengen dan de vergoeding voor de oorspronkelijke afspraak niet bij u in rekening;
    k – wij in ieder geval bij werkzaamheden op een hoogte van meer dan 3 meter op uw kosten kunnen beschikken over een steiger of hoogwerker. Zijn deze voorzieningen niet aanwezig en kunnen wij hierdoor onze werkzaamheden niet, niet veilig of niet volledig uitvoeren? Dan mogen de voor de werkzaamheden overeengekomen vergoeding volledig bij u in rekening brengen. Nadat u deze vergoeding heeft betaald plannen wij een nieuwe afspraak in.
    l – u bij werkzaamheden op het gebied van lekdetectie waarbij sprake is van drukverlies op de CV installatie, u 48 uur vóór de geplande uitvoering van deze werkzaamheden uw vloerverwarming volledig uitschakelt. Als niet aan deze voorwaarden is voldaan, kunnen wij mogelijk geen volledig onderzoek uitvoeren en kan een vervolgonderzoek noodzakelijk zijn. Alsdan berekenen wij zowel de volledige overeengekomen kosten van het oorspronkelijke onderzoek als de kosten voor het uitgevoerde vervolgonderzoek aan u door.
    m – het object bij werkzaamheden op het gebied van lekdetectie of lekdetectie zwembad vrij is van omgevingsgeluiden of in ieder geval zo stil mogelijk is. Dit met het oog op eventueel akoestisch onderzoek voor het opsporen van de lekkage;
    n – dat wij bij een CV-lekkage uw CV-installatie tijdens onze werkzaamheden in bedrijf kunnen stellen. Wanneer dit tijdens ons onderzoek niet mogelijk blijkt, kunnen wij geen volledig onderzoek uitvoeren;
    o – wij – indien nodig – onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan of opbergen zonder dat beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
    p – wij vrije toegang hebben tot een toilet in of bij het object;
    q – op de werklocatie kosteloos de door ons in redelijkheid gewenste overige voorzieningen aanwezig zijn
  3. Bij onze werkzaamheden op het gebied van lekdetectie zwembad zorgt u dat aan de volgende voorwaarden is voldaan:
    a – het zwembad is verwarmd tot 27 graden;
    b – het water bevat een chloorwaarde of zoutgehalte van 0,5 tot 3 ppm en de PH-waarde van het water ligt tussen de 7,0 en 7,8;
    c – het zwembad moet schoon zijn en het water helder;
    d – de wanden en bodem van het zwembad moeten vrij zijn van vuil en algen;
    e – het waterniveau moet zo hoog mogelijk zijn;
    f – onze medewerker moet het terrein rond het zwembad veilig kunnen betreden;
    g – er moet een omkleedruimte beschikbaar zijn voor onze medewerker voor het geval duikwerkzaamheden noodzakelijk zijn.Als niet aan deze voorwaarden is voldaan, kunnen wij mogelijk geen volledig onderzoek uitvoeren en kan een vervolgonderzoek noodzakelijk zijn. Alsdan berekenen wij zowel de volledige overeengekomen kosten van het oorspronkelijke onderzoek als de kosten voor het uitgevoerde vervolgonderzoek (waar nodig inclusief meerwerkuren, duikwerk en gebruiksmaterialen) aan u door. Let wel: een onderzoek in het kader van lekdetectie zwembad houdt niet in dat het volledige zwembad wordt onderzocht. Onze medewerker gaat op zoek naar een lekkage. Na het vinden van een lekkage bepalen wij aan de hand van het waterverlies of het noodzakelijk of zinvol is om op zoek te gaan naar verdere lekkages. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade die u lijdt als na herstel van een gevonden lekkage blijkt dat nog een lekkage aanwezig is.
  4. Bent u niet zelf de eigenaar of bewoner van het object? Dan zorgt u dat de eigenaar of bewoner op de hoogte is van – en voldoet aan – de relevante verplichtingen zoals vermeld in dit artikel (bijvoorbeeld het tijdig toegang verlenen tot het object).
  5. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist of onvolledig zijn van deze informatie.
  6. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
  7. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform de AVG en onze privacy- en cookieverklaring zoals gepubliceerd op onze website en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.
  8. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij tijdens de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade door onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.
  9. Tenzij wij anders overeenkomen:
    a – mogen wij kosteloos naam-aanduidingen en reclame op of bij het object aanbrengen;
    b – mogen wij foto’s die wij bij onze werkzaamheden maken voor onze meetrapportages gebruiken op onze website of Social Media. Wij zorgen daarbij dat hierop het object, eventuele personen e.d. niet herkenbaar in beeld zijn;
    c – mag u niet zonder onze toestemming tijdens onze werkzaamheden filmen of foto’s maken en/of dergelijk beeldmateriaal zonder onze toestemming verspreiden (bijvoorbeeld via Social Media).
  10. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of aan uw overige verplichtingen uit de overeenkomst of deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
  11. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan om later alsnog nakoming van u te vragen.

Artikel 7: Termijnen – voortgang en uitvoering overeenkomst

  1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie of zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
  2. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of afronding van een opdracht of bij de overeengekomen levering van zaken doordat:
    a – wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
    b – wij niet tijdig toegang hebben tot het object;
    c – wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
    d – sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
    hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
  3. Bespoedigen wij de uitvoering van de opdracht op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
  4. Wij mogen de opdracht in fasen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk factureren. Hierbij mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
  5. Wij verrichten onze werkzaamheden in principe alleen in Nederland. Eventuele uitzonderingen hierop beoordelen wij per geval. Wij zijn niet verplicht om aan een verzoek tot het verrichten van werkzaamheden buiten Nederland te voldoen.
  6. Bij een lekdetectie onderzoek en bij bouwkundig onderzoek wordt het onderzoek naar de oorzaak van de lekkage uitgevoerd aan de hand van de door u (bij opdracht) verstrekte informatie. Dit betekent dat wij het onderzoek na het vinden van een lekkage die voldoet aan de door u verstrekte informatie en het schadebeeld ten tijde van het onderzoek als voltooid beschouwen. Wij zijn dan niet gehouden nog nader onderzoek te doen naar mogelijke andere lekkages of oorzaken. Ook zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele schade die u lijdt als na herstel van een gevonden lekkage blijkt dat er toch nog een andere lekkage aanwezig is.
  7. Onze specialist bepaalt altijd zelf – aan de hand van de door u (bij opdracht) verstrekte informatie en het schadebeeld – welke meettechnieken en apparatuur hij ter plaatse inzet bij het uitvoeren van een onderzoek.
  8. Het risico voor bij de werkzaamheden benodigde zaken gaat op u over zodra deze zaken bij het object aankomen. Wij kunnen u daarbij transportkosten berekenen.
  9. Wij mogen voor de opdracht aangeschafte zaken voor uw rekening en risico opslaan, wanneer wij de opdracht niet kunnen uitvoeren of afronden en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft de opdracht alsnog uit te voeren of af te ronden.
  10. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw verplichting? Dan bent u per direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – geheel of gedeeltelijk ontbinden, de aangeschafte zaken voor andere opdrachten gebruiken of verkopen en al vervaardigde documenten vernietigen, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.
  11. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante wettelijke voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De kosten voor het naleven hiervan zijn voor uw rekening.
  12. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele problemen e.d. in of bij de door of namens u:
    a – verstrekte informatie;
    b – voorgeschreven of gewenste technieken, werkwijzen e.d.;
    c – gegeven aanwijzingen;
    d – ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen, onderdelen e.d.;
    voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze prestatie en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
  13. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
    a – bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling of opdracht;
    b – als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze – door onvoorziene omstandigheden – niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden en leveringen en de door ons gemaakte kosten.

Artikel 8: Meer- en minderwerk

  1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de opdracht voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod of uw opdracht.
  2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering hiervan zijn begonnen.
  3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
    a – wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
    b – onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of geschatte hoeveelheden, aantallen e.d.
  4. Tenzij wij anders overeenkomen, berekenen wij meerwerk bij de eindafrekening aan u door.

Artikel 9: Goedkeuring – oplevering – onderhoudstermijn

  1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en (het desbetreffende deel van) het object eventueel weer gebruiksklaar is.
  2. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u het resultaat van ons werk heeft gecontroleerd en onze werkbon voor goedkeuring heeft getekend.
  3. U wordt geacht ook uw goedkeuring te hebben gegeven als:
    a – Wij geen werkbon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1 bedoelde mededeling klachten uit;
    b – u het desbetreffende deel van het object binnen voornoemde termijn al weer in gebruik neemt;
    c – of u onze bijbehorende factuur heeft betaald.
  4. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik van (het desbetreffende deel van) het object of op het resultaat van ons werk? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht of beëindigd bij voltooiing van ons werk.
  5. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken voor u geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring van ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van (het desbetreffende deel van) het object belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo spoedig mogelijk. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na oplevering.
  6. Constateert u na de oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.? Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
  7. Let wel: bij onze werkzaamheden op het gebied van lekdetectie, lekdetectie zwembad en bouwkundig onderzoek leggen wij onze bevindingen na afloop vast in een meetrapport. Dit meetrapport is gebaseerd op de feiten en de door ons geconstateerde onderzoeksresultaten ten tijde van het onderzoek. Wanneer onze bevindingen (en daarmee het rapport) niet overeenkomen met uw verwachtingen of een door u gewenst resultaat betekent dit niet dat wij ons werk niet goed hebben gedaan. Dit is voor u ook geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring van ons werk en dit doet ook niets af aan uw verplichting de voor onze werkzaamheden overeengekomen vergoeding te betalen. Bovendien zijn wij nooit gehouden het meetrapport (conform uw wensen) aan te passen.

Artikel 10: Verhuur van zaken

  1. Dit artikel is van toepassing op iedere verhuurovereenkomst of het op andere wijze tijdelijk ter beschikking stellen van droogapparatuur aan u door ons.
  2. Wij mogen u vragen zich te legitimeren.
  3. Wij bezorgen en installeren het gehuurde bij u.
  4. U zorgt ervoor dat:
    a – u het gehuurde bij ontvangst op zichtbare gebreken, defecten, beschadigingen e.d. controleert. Dergelijke aspecten meldt u op dat moment direct aan ons. Meldt u dit niet? Dan wordt het gehuurde geacht zonder gebreken en defecten en in onbeschadigde staat bij u te zijn afgeleverd en te zijn geïnstalleerd;
    b – de locatie voor ons direct bereikbaar is voor laden of lossen;
    c – u het gehuurde gebruikt voor het doel en op de wijze waarvoor het gefabriceerd of bedoeld is;
    d – u het gehuurde gebruikt volgens onze instructies, (gebruiks-)aanwijzingen, de bijbehorende handleidingen e.d.;
    e – het gehuurde tijdens de huurperiode in een goede staat blijft. U bent aansprakelijk voor alle tijdens de huurperiode ontstane schade. U meldt deze schade direct na ontstaan aan ons inclusief alle bijzonderheden. Is sprake van gebreken, defecten e.d. tijdens de huurperiode? Dan moet u deze ook direct aan ons melden. Herstel van schade, het vervangen van (kapotte) onderdelen en/of andere (reparatie)werkzaamheden worden door ons uitgevoerd. U mag deze werkzaamheden alleen zelf uitvoeren na onze uitdrukkelijke toestemming en conform onze aanwijzingen;
    f – u ons direct informeert als sprake is van beslaglegging op het gehuurde of een gegronde vrees hiervoor bestaat. Met beslaglegging bedoelen wij ook fiscaal bodembeslag. U informeert de beslaglegger direct dat het gehuurde ons eigendom is;
    g – u het gehuurde na afloop van de huurperiode – behoudens gebruikelijke slijtage – in de staat en in de emballage waarin het zich bij ontvangst bevond voor afhalen ter beschikking stelt. Eventuele kosten in verband met tenietgaan of vermissing van (onderdelen van) het gehuurde en noodzakelijke kosten voor reiniging en reparatie zijn voor uw rekening.
  5. Tenzij wij u anders informeren, moet u het gehuurde zelf passend verzekeren voor verlies, diefstal en schade vanaf het moment dat het gehuurde ons terrein verlaat. Valt dit niet onder uw verzekering? Dan draagt u zelf de kosten in dergelijke situaties.
  6. Wij controleren het gehuurde direct na retournering. U mag hierbij aanwezig zijn.
  7. U bent over de hele overeengekomen huurperiode de huurprijs verschuldigd. Deze huurperiode gaat in ieder geval in zodra het gehuurde op de overeengekomen dag bij u wordt afgeleverd en geïnstalleerd.
    De huurperiode eindigt op het moment dat wij het gehuurde inclusief alle bijbehorende onderdelen e.d. retour hebben ontvangen. Eerder retourneren van het gehuurde door u heeft geen invloed op de overeengekomen huurperiode en huurprijs.
  8. Vertragingen die ontstaan bij het laden, het transport en het lossen van het gehuurde worden onder de huurperiode begrepen als deze vertragingen te wijten zijn aan omstandigheden die in redelijkheid voor uw risico komen. Deze vertragingen leiden niet tot een latere aanvang van de huurperiode.
  9. De huurperiode wordt verlengd met iedere aan u toe te rekenen vertraging in de teruggave van het gehuurde. De huurperiode omvat ook de tijd die gemoeid is met reparaties, reiniging e.d. van het gehuurde als gevolg van uw nalatigheid. Wij kunnen van u betaling vragen van de over de verlenging verschuldigde huurprijs en een vergoeding van alle door de vertraging geleden schade.
  10. Als u het gehuurde – om welke reden dan ook – niet aan ons retourneert, bent u verplicht al onze hierdoor geleden schade te vergoeden, waaronder de actuele vervangingswaarde van het gehuurde en de gederfde winst.
  11. Wij brengen alle voor uw rekening komende kosten en schade bij u in rekening.
  12. Het gehuurde blijft altijd ons eigendom. U mag het gehuurde niet onderverhuren, derden geen rechten geven op het gehuurde en ook geen wijzigingen op of aan het gehuurde aanbrengen zonder onze schriftelijke toestemming. Ook mag u het gehuurde niet aan derden in gebruik geven. U voorkomt dat u bij derden de verwachting of indruk wekt, dat u wel meer bevoegdheden heeft met betrekking tot het gehuurde.

Artikel 11: Klachten

  1. U controleert de bij een opdracht geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen, fouten, afwijkingen in aantallen e.d. op de vrachtbrief of begeleidende bon. Bij het ontbreken van een vrachtbrief of begeleidende bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na ontvangst schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn geleverd.
  2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico.
  3. Klachten over werkzaamheden meldt u bij de oplevering of binnen de overeengekomen onderhoudstermijn. Klachten die zich voordoen na deze oplevering of onderhoudstermijn meldt u ook direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de hiervoor overeengekomen termijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na de oplevering of onderhoudstermijn.
  4. Voor klachten over uitgevoerde onderzoeken bij lekdetectie, lekdetectie zwembad of een bouwkundig onderzoek geldt een termijn van 48 uur nadat wij deze werkzaamheden hebben afgerond. Binnen deze termijn meldt u uw klachten schriftelijk aan ons.
  5. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
  6. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
  7. Het vorige lid geldt niet voor consumenten. Wel mag u ook als consument in alle redelijkheid alleen dat deel van uw betalingsverplichting opschorten dat overeenkomt met het deel van de overeenkomst, van onze verplichtingen waarover u een klacht heeft.
  8. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie, bijvoorbeeld foto’s of ander beeldmateriaal van de door u geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek nodig dat wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn.
  9. Geen klachten zijn mogelijk over:
    a – onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen of grondstoffen waaruit de zaken vervaardigd zijn. Hetzelfde geldt voor onvolkomenheden die zich voordoen bij werkzaamheden met voornoemde zaken of de invloed van deze zaken op het eindresultaat;
    b – in de branche geaccepteerde kleine – al dan niet onderlinge – afwijkingen wat betreft opgegeven afmetingen, gewichten, capaciteiten, functionaliteiten e.d.;
    c – kleur- of andere esthetische verschillen tussen originele onderdelen, materialen e.d. van het object en bij de werkzaamheden gebruikte zaken;
    d – zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd, be- of verwerkt;
    e – (werkzaamheden aan) objecten die na afronding van onze werkzaamheden door u geheel of gedeeltelijk zijn aangepast of bewerkt, waardoor wij in redelijkheid niet meer kunnen constateren of de klachten al dan niet te wijten zijn aan onze werkzaamheden of de hierbij geleverde zaken.

Artikel 12: Garanties

  1. Wij voeren de overeengekomen opdrachten en leveringen naar behoren en conform de in onze branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan die wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
  2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het (op)geleverde.
  3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde zaken baseren wij ons op informatie van de fabrikant of onze leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier voor deze zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan deze garantie van de fabrikant of leverancier.
  4. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of (laten) verwerken op een andere wijze dan de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.
  5. Houd u bij onze werkzaamheden op het gebied van lekdetectie, lekdetectie zwembad, bouwkundig onderzoek en destructief onderzoek rekening met de volgende aspecten:
    a – bij deze werkzaamheden hebben wij altijd slechts een inspanningsverplichting. Dit betekent dat wij ons zo goed mogelijk inspannen de lekkage te vinden met de overeengekomen middelen en/of de aan ons beschikbare middelen of de op de werklocatie praktisch toepasbare middelen, maar wij nooit kunnen garanderen dat wij de lekkagebron of alle lekkagebronnen vinden. Dit is mede afhankelijk van de exacte locatie van deze lekkagebron;
    b – in sommige gevallen is het niet mogelijk om de lekkage zonder destructief onderzoek op te sporen, zodat wij eerst hak- en breekwerkzaamheden moeten uitvoeren. In andere gevallen kunnen wij geen (volledig) onderzoek uitvoeren door – bijvoorbeeld – de staat van aanwezige leidingen, kranen e.d. Bijvoorbeeld als uw kraan defect is;
    c – er is bovendien altijd sprake van een momentopname. Wanneer in later stadium nog een andere lekkage of een ander probleem speelt, wil dit niet zeggen dat wij geen volledig onderzoek hebben uitgevoerd. De betalingsverplichting voor het uitgevoerde onderzoek blijft dan ook onverminderd van kracht. Als u dit wilt, kunnen wij een aanvullend of nieuw onderzoek uitvoeren. De kosten hiervan zijn voor uw rekening. Wij geven u dan op voorhand per e-mail een inschatting van deze kosten. Nadat wij hiervoor uw schriftelijke akkoord hebben ontvangen voeren wij het aanvullende/nieuwe onderzoek uit.
  6. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt bij onze werkzaamheden op het gebied van schadeherstel een garantietermijn van 1 jaar na oplevering.
  7. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de werkzaamheden of zaken overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
  8. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
  9. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van of korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Als sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
  10. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken of het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst – door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding vragen.

Artikel 13: Aansprakelijkheid

  1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties en gegarandeerde resultaten of kwaliteitseisen aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
  2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
  4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
  5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u bekend bent met – of had kunnen zijn met – de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen aanspreken.
  6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
  7. Als wij de opdracht uitvoeren aan de hand van door of namens u verstrekte informatie – zoals door u zelf uitgevoerde berekeningen, metingen e.d. -, zijn wij niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.
  8. Stelt u materialen of onderdelen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze materialen of onderdelen noch voor het effect dat deze materialen of onderdelen op het eindresultaat hebben.
  9. Wij zijn nooit aansprakelijk voor (schade aan het object als gevolg van) werkzaamheden of leveringen die u of een derde namens u heeft uitgevoerd.
  10. Bij tegelzetwerkzaamheden, het plaatsen van sanitair e.d. zijn wij niet aansprakelijk voor schade die veroorzaakt wordt een onvoldoende vlakke of onvoldoende droge wand of (onder)vloer die niet door ons is aangebracht of bewerkt. Als wij constateren dat de wand of (onder)vloer onvoldoende vlak of onvoldoende droog is voor de uit te voeren werkzaamheden informeren wij u hierover voordat wij met de werkzaamheden starten. Het is dan aan u of u eerst herstelwerkzaamheden wilt (laten) uitvoeren of het risico van eventuele schade aanvaardt.
  11. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade, beschadigingen e.d. die ontstaan bij – of veroorzaakt worden door – trillingen, hak- en breekwerk e.d. bij noodzakelijk destructief onderzoek. Verder kunnen wij op voorhand niet altijd zien of een destructief onderzoek daadwerkelijk leidt tot het vinden van de lekkage. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade e.d. die u lijdt als het onderzoek niet leidt tot het vinden van de lekkage. Ook blijft u de kosten voor dit onderzoek dan wel aan ons verschuldigd.
  12. Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als de schade ontstaat door:
    a – uw ondeskundig gebruik, uw gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd met de door of namens ons verstrekte instructies, adviezen, (gebruiks-)aanwijzingen e.d.;
    b – ondeskundig of onvoldoende onderhoud van het object of de door ons geleverde zaken door u of door een door u ingeschakelde derde;
    c – aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn, zoals brand, blikseminslag e.d.;
    d – normale slijtage of corrosie;
    e – of voortvloeit uit een noodreparatie;
    f – fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of voorgeschreven informatie (zoals in uw eigen berekeningen), materialen, onderdelen e.d.;
    g – uw aanwijzingen of instructies;
    h – of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
    i – of doordat u – of een derde namens u – (reparatie-)werkzaamheden, wijzigingen of bewerkingen aan het (op)geleverde of het object heeft uitgevoerd.
  13. Wij zijn ook niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als u ons niet altijd eerst de kans geeft om binnen een redelijke termijn uw klacht op te lossen, voordat u een derde inschakelt of (bijvoorbeeld) zelf herstel- of reparatiewerkzaamheden verricht.
  14. In deze – in de leden 12 en 13 genoemde – situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
  15. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.

Artikel 14: Betaling

  1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.
  2. Tenzij wij anders overeenkomen:
    a – factureren wij bij schadeherstelwerkzaamheden 50% van de overeengekomen vergoeding bij opdracht en de resterende 50% van de overeengekomen vergoeding bij oplevering van onze werkzaamheden;
    b – geldt daarbij voor de eerste termijn van 50% een betaaltermijn van 14 dagen na factuurdatum met dien verstande dat deze eerste termijn uiterlijk 1 werkdag voor aanvang van de werkzaamheden door ons ontvangen moet zijn;
    c – geldt daarbij voor de tweede termijn van 50% een betaaltermijn van 8 dagen na factuurdatum.
  3. Tenzij wij anders overeenkomen:
    a – betaalt u in alle overige gevallen als consument binnen een betaaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum en als zakelijke klant binnen een betaaltermijn van 30 dagen na de factuurdatum. Daarbij staat de juistheid van de factuur vast als u niet binnen de betaaltermijn bezwaar maakt;
    b – hanteren wij bij iedere factuur een kredietbeperkingstoeslag van 2% op het factuurbedrag. Bij betaling binnen de betaaltermijn hoeft u deze toeslag niet te betalen. Bij betaling na de betaaltermijn bent u ook deze toeslag aan ons verschuldigd.
  4. Heeft u niet (volledig) betaald binnen de betaaltermijn? Dan bent u aan ons de actuele wettelijke handelsrente (conform artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.
  5. Bij consumenten berekenen wij de actuele wettelijke rente voor consumenten (conform artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek).
  6. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.
  7. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke incassokosten voor de consument:
    a – 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);
    b – 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
    c – 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
    d – 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
    e – 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
    Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
  8. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
  9. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.
  10. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
  11. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
  12. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

Artikel 15: Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze vorderingen:
    a – voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
    b – wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
  3. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een financier brengen.
  4. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.
  5. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
  6. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
  7. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij of onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen. Dit tast onze rechten op het – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.

Artikel 16: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.

  1. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden wanneer u:
    a – in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
    b – (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
    c – door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
    d – onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
    e – op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) uw vermogen verliest.
  2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.

Artikel 17: Overmacht

  1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet worden toegerekend als sprake is van overmacht.
  2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
    a – oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of dreiging van deze of vergelijkbare omstandigheden;
    b – verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
    c – bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, ziekte, sterfgeval, (maatregelen in verband met) epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen of (andere) spoedeisende situaties en calamiteiten e.d.;
    d – door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende maatregelen, (tijdelijk) gebrek aan de benodigde zaken e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen;
    e – (tijdelijke) omstandigheden in uw pand of op uw locatie die ons verhinderen de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren of af te ronden.
  3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of onze werkzaamheden en leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
  4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan hebben wij wel recht op vergoeding van de al uitgevoerde werkzaamheden en leveringen.

Artikel 18: Annulering – opschorting

  1. Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
    a – alle gemaakte kosten (zoals al voor een opdracht ingekochte zaken en/of diensten);
    b – onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
    Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen en gemaakte kosten is deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs of vergoeding.
  2. Een geplande afspraak kunt u tot 2 werkdagen vóór de geplande datum kosteloos annuleren of verzetten. Als u de afspraak tussen 2 werkdagen en 1 werkdag vóór de geplande datum annuleert of verzet, brengen wij u 50% van de overeengekomen kosten voor onze werkzaamheden in rekening. Bij later annuleren of verzetten van de afspraak bent u de volledige voor onze werkzaamheden overeengekomen vergoeding verschuldigd. Dit laatste geldt ook als u niet aanwezig bent binnen het overeengekomen tijdsblok, zoals besproken en vermeld in de afspraakbevestiging die u per e-mail van ons ontvangt, of als wij om een andere – aan u te wijten reden – de geplande werkzaamheden niet op het overeengekomen tijdstip kunnen uitvoeren.
  3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
  4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw eventuele tegenvorderingen.
  5. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor alle al verrichte werkzaamheden en leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt ook voor al gemaakte kosten.
  6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden of leveringen zijn ook voor uw rekening. Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden.

Artikel 19: Toepasselijk recht – bevoegde rechter 

  1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.
  3. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw vestigings- of woonplaats.
  4. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding over uw keuze.
  5. Als u gevestigd of woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent of woont.

 

 

Herstelpartner van

© 1999 - 2024 Lekkageservice - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Cookiebeleid -